Dostáváme také dotazy, které se týkají různých podvodů a nesprávného jednání pracovníků bank. Samozřejmě že i v bankách pracují lidé a ti mají různou povahu, tedy se mezi nimi čas od času objeví i ti, kteří nedodržují všechny bankovní pravidla, dokážou je důmyslně obejít nebo jde zkrátka přímo o podvodníky. Podvody bankovních zaměstnanců se nestávají zas tak často, nicméně mnohdy to „stojí“ za to, jak je vidět i následující zprávy.
Server BBC vydal zprávu, že podle informace UBS její pracovník investičního bankovnictví prováděl neoprávněné obchody, které vedly ke ztrátě přibližně 2 miliardy USD (podle aktuálního kurzu to je v přepočtu necelých 36 miliard Kč). Tato částka se může změnit, jelikož vyšetřování v bance stále probíhá. Banka informuje, že klientské účty nebyly tímto neoprávněným obchodováním nijak dotčeny.
Banku UBS v roce 2008 zachránil švýcarský stát poté, co banka prodělala vysokou částku na tzv.toxických aktivech držených právě její investiční banku (divizí).
Jak se může něco takového stát? Jak jsme již naznačili výše, selhání zaměstnanců se může stát všude. Finanční instituce mají za tímto účelem mít některé nástroje, které by měly takovým případům zabránit nebo je alespoň omezit. Jak napovídá sama ohromující částka 2 miliard dolarů, asi v USB vše nefungovalo správně a dotyčnému obchodníkovi se možná dařilo systém obelstít po dost dlouhou dobu.
Jistou roli v takových situacích hraje psychika – pokud obchodník prodělává a ještě má průšvih v tom, že používá buďto cizí prostředky nebo používá nějaké prostředky neoprávněně, snaží se často ze situace dostat“ dalšími obchody – ty jej ale táhnou dolů. Nabízí se domněnka, zda-li se na tento problém nepřišlo díky výraznému poklesu akcií na trzích v tomto létě. Například v případě pádu banky Barings došlo k odhalení neoprávněného a zcela ztrátového obchodování, které pak banku úplně položilo, „díky“ tomu, že došlo k zemětřesení v Kobe a následkem toho nastal výrazný pohyb na finančních trzích.
Zajímavé je, že případ se stal v investičním bankovnictví, tedy v oblasti, kde se typicky nakládá se svěřeními prostředky klientů. Je tedy s podivem, že pokud nebyly klientské účty dotčeny, s čím dotyčný zaměstnanec asi obchodoval. To se snad dozvíme z dalších zpráv.
Vložte svůj komentář